Verdens største Selbuvott

Har du sett at verdens største Selbuvott er i produksjon i Selbu Kommune?

Ideen om denne gigantisk votten kom i 2007, da Selbuvotten hadde sitt 150-års jubileum.

Selbu Husflidslag og Selbu Husflid A/S tente på ideen, og gikk sammen i prosjektet som skal ende i en 2,5 meter lang Selbuvott.

En så stor vott krever 400 masker på omgangen, og selv om votten på langt nær er ferdig ennå, har de allerede satt verdensrekord med verdens største vrangbord.

Se NRK-klipp om verdens største Selbuvott her

De erfarne Selbudamene vi møter i NRK-klippet kan fortelle at en omgang tar minst et kvarter.

De sitter og strikker på den lokale Coop-butikken, der de også verver sambygdingene til strikkeøkt. Strikketøyet kjøres så fra gård til gård slik at alle som vil kan gjøre en innsats.

Litt om Selbustrikking:

Selbustrikking og Selbuvotten er godt innarbeidede, nasjonale begrep.

Da Nitimen i 1991 kåret Norges nasjonalsymbol, kom Selbuvotten på tredjeplass, bak brunosten og «Kjerringa med staven».

Vottens historie startet i 1856/57, og de titusenvis av vottene som har vært strikket siden den gang har ført til at strikking har vært en av bygdas viktigste inntektskilder.

Mer informasjon om Selbustrikking finner du på denne informasjonssiden om strikkeutstillingen på Selbu Bygdemuseum.

Vil du strkke Selbuvotter selv?

I boka «Selbuvotten» av Terri Shea finner du over 30 oppskrifter på Selbuvotter, i tillegg til kulturhistorisk stoff om de kjente vottene, og en enkel innføring i strikketeknikken.

Selbovotten

Populære innlegg

Annonse: Tilbud på strikkebøker

Arne & Carlos' klassiker «Julekuler» - Kun 79,- hos Adlibris
«Strikk din egen julegenser» av Siv Dyvik - Kun 149,- hos Ark
«Villmarksgensere» av Linka Neumann - Kun 169,- hos Ark
«Hundestrikk» av Randi Lauvrak - Kun 149,- hos Haugen Bok
Salg på strikkebøker hos Ark

Annonse: Tilbud på garn

15 % på Novita 7 Brødre ullmiksgarn hos Adlibris
14 % på refleksgarn fra Gjestal hos Adlibris

2 comments