Verdens største Selbuvott

Har du sett at verdens største Selbuvott er i produksjon i Selbu Kommune?

Ideen om denne gigantisk votten kom i 2007, da Selbuvotten hadde sitt 150-års jubileum.

Selbu Husflidslag og Selbu Husflid A/S tente på ideen, og gikk sammen i prosjektet som skal ende i en 2,5 meter lang Selbuvott.

En så stor vott krever 400 masker på omgangen, og selv om votten på langt nær er ferdig ennå, har de allerede satt verdensrekord med verdens største vrangbord.

Se NRK-klipp om verdens største Selbuvott her

De erfarne Selbudamene vi møter i NRK-klippet kan fortelle at en omgang tar minst et kvarter.

De sitter og strikker på den lokale Coop-butikken, der de også verver sambygdingene til strikkeøkt. Strikketøyet kjøres så fra gård til gård slik at alle som vil kan gjøre en innsats.

Litt om Selbustrikking:

Selbustrikking og Selbuvotten er godt innarbeidede, nasjonale begrep.

Da Nitimen i 1991 kåret Norges nasjonalsymbol, kom Selbuvotten på tredjeplass, bak brunosten og «Kjerringa med staven».

Vottens historie startet i 1856/57, og de titusenvis av vottene som har vært strikket siden den gang har ført til at strikking har vært en av bygdas viktigste inntektskilder.

Mer informasjon om Selbustrikking finner du på denne informasjonssiden om strikkeutstillingen på Selbu Bygdemuseum.

Vil du strkke Selbuvotter selv?

I boka «Selbuvotten» av Terri Shea finner du over 30 oppskrifter på Selbuvotter, i tillegg til kulturhistorisk stoff om de kjente vottene, og en enkel innføring i strikketeknikken.

Selbovotten

Populære innlegg

Annonse: Tilbud på strikkebøker

Mammutsalg på strikkebøker hos Norli
Tilbud på håndarbeidsbøker hos Adlibris, priser fra kun 99,-

Annonse: Tilbud på garn

Garnsalg hos Adlibris
Rito Garn & Hobby fyller 7 år, med mange gode tilbud

Annonse: Andre tilbud

25 % på strikkekrus hos Christiania Glasmagasin

2 comments