// Gratis mønster på Selbuvotter
 

Annonse

 

Strikkeoppskrifter

Gratis mønster på Selbuvotter

NY BOK OM SELBUSTRIKK I SALG NÅ!

Les mer om boka «Selbu strikkebok» her


Strikker og blogger Henriette har laget et gratis mønster på Selbuvotter, som hun villig deler med oss alle.

Uelegants Selbuvotter


Dette mønsteret er basert på Selbusokkene hennes bestemoren pleide å strikke.

Du finner vottemønsteret her


* * *

Ønsker du flere Selbu-oppskrifter?

Da er boka «Selbuvotten: Vakre mønster frå ein norsk strikketradisjon» noe for deg.

Selbovotten


Boka er en oversettelse av den amerikanske forfatteren Terri Sheas bok «Selbuvotter: Biography of a Knitting Tradition» fra 2007, og her får du vite alt du trenger for å komme i gang med å strikke votter i ulike mønster og farger.

Boka inneholder både kulturhistorisk stoff om de kjente vottene, og en enkel innføring i strikketeknikken.

Over 30 oppskrifter på ulike Selbuvotter gir deg fremgangsmåten trinn for trinn.

Boka er illustrert med fargebilder og mønsterskjema.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

  1. Hvordan gjør man tommelen. Dvs jeg synest at det er vanskelig å få til begynnelsen på tommelen. Like ettr vrangborden. Håper på en grei forklaring på dette.
    Mvh Gerda Johnsen

    Skrevet av Gerda Johnsen 17. august 2010, 10:49
  2. Hej
    ska försöka att sticka dom fina vantarna. Ser svårt ut men det är värt ett försök, vill gärna ha ett par. Dom är så jätte fina. Tusen tack för mönstret.
    hare gott
    Maritja

    Skrevet av maritja Bergner 14. januar 2011, 9:35
  3. […] øverste vottene du ser her er en dame modell.. Mønsteret fant jeg her, og er gratis! Det var noen få ting jeg stusset over i begynnelsen, så hvis du lurer på noe, kan […]

    Skrevet av Selbuvotter! « Kan ikke? Prøv da vel! 19. juni 2011, 21:44
  4. KJEMPEFINE OPPSKRIFTER..

    Skrevet av AUD SVENDSRUD 19. juli 2011, 23:13
  5. […] Mønsteret jeg har brukt er hentet fra denne nettsiden: http://www.strikkeoppskrift.com/gratis-monster-pa-selbuvotter […]

    Skrevet av Vær med du også… « Småprat og annen hverdagskost..! 12. november 2011, 22:36
  6. […] Mønsteret jeg har brukt er hentet fra denne nettsiden: http://www.strikkeoppskrift.com/gratis-monster-pa-selbuvotter […]

    Skrevet av Vær med du også… « Kan ikke? Prøv da vel! 12. november 2011, 22:41
  7. dette er kjempeflott! jeg har ikke penger til å kjøpe julegaver,men garn har jeg.tusen takk.

    Skrevet av kari lien oberath 5. desember 2013, 22:52
  8. Hei!
    Jeg har et spm angående mønsteret øverst på siden. Det står «Strikk en omg
    glattstrikk, øk 4 m jevnt. Strikk mønster etter diagrammet.» Da blir antall masker 60, men det er bare 56 masker i mønsteret. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal gjøre det?

    Håper noen kan hjelpe meg :)

    Skrevet av Ane Roalkvam 23. januar 2014, 23:43
  9. […] Langt færre ville ha hørt om Selbu hvis ikke det var for vottene. […]

    Skrevet av Se der er landet vårt! | Navnet er merkevarens mest anvendte kjennetegn. Og derfor det viktigste. 23. april 2014, 18:30

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Bøker med Selbu-oppskrifter


Selbu strikkebok

 

I denne boka får du hele 60 oppskrifter på plagg til barn og voksne og interiør, alt i klassisk selbustrikk.

Det er alt fra de klassiske vottene, strømpene, luene og genserne, til moderne puter, pledd, iPad-trekk og eggevarmere.

Historien om selbustrikkingen går helt tilbake til 1852, da en 16 år gammel gjeterjente strikket et par votter i hvitt og svart med en rose på vottebladet.

I denne boka kan du lese mer om selbumønsteret og utviklingen av de forskjellige selburosene.

[ Kjøp hos Tanum ]
[ Kjøp hos Adlibris ]
[ Kjøp hos Haugen Bok ]
[ Kjøp hos Bokkilden ]

* * *

Selbuvotten

 

Dette er den første store boka om den vakre og tradisjonsrike Selbuvotten.

Her får du vite alt du trenger for å komme i gang med å strikke votter i ulike mønster og farger.

Boka inneholder både kulturhistorisk stoff om de kjente vottene, og en enkel innføring i strikketeknikken.

Over 30 oppskrifter på ulike Selbuvotter gir deg fremgangsmåten trinn for trinn. Boka er illustrert med fargebilder og mønsterskjema.

[ Kjøp hos Tanum ]
[ Kjøp hos Haugen Bok ]
[ Kjøp hos Bokkilden ]


Siste innlegg

Dagens kjøpeoppskrift: Vårfiol
30. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Tiril – vanter med fletter
29. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Luselue
29. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Ulula
29. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Crescent Cables
28. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Sweet As Candy Set
28. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Johanne sine paraplysokker
27. august 2015
Dagstilbud hos Ark: 129,- for boka «Strikk med raske pinner»
27. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Vaskekluter
26. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Bind deg ein blomekrans
26. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Bittas Pridelue
25. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Lubne Ugler Barnesokker
25. august 2015
«Hundestrikk» av Randi Lauvrak
25. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Ribbelue
24. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Epleblomstring
24. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Starry Night Socks
23. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Ruths Pinnsvin-sett
23. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Finnley’s Hat
23. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Formfull genser
22. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Jukseflettesokker
21. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Poncho med bladmønster
21. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Winter Poppies
19. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Kajas Sokker
19. august 2015
Dagens gratisoppskrift: Svaledanslue
18. august 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Tilia
18. august 2015

Parse error: syntax error, unexpected $end, expecting T_VARIABLE or T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES or T_CURLY_OPEN in /home/tigereyh/public_html/strikkeoppskrift/bentusclone/var/access.php on line 10117