// Gratis mønster på Selbuvotter
 

Annonse

 

Strikkeoppskrifter

Gratis mønster på Selbuvotter

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter

Strikker og blogger Henriette har laget et gratis mønster på Selbuvotter, som hun villig deler med oss alle.

Uelegants Selbuvotter


Dette mønsteret er basert på Selbusokkene hennes bestemoren pleide å strikke.

Du finner vottemønsteret her


* * *

Ønsker du flere Selbu-oppskrifter?

Da er boka «Selbuvotten: Vakre mønster frå ein norsk strikketradisjon» noe for deg.

Selbovotten


Boka er en oversettelse av den amerikanske forfatteren Terri Sheas bok «Selbuvotter: Biography of a Knitting Tradition» fra 2007, og her får du vite alt du trenger for å komme i gang med å strikke votter i ulike mønster og farger.

Boka inneholder både kulturhistorisk stoff om de kjente vottene, og en enkel innføring i strikketeknikken.

Over 30 oppskrifter på ulike Selbuvotter gir deg fremgangsmåten trinn for trinn.

Boka er illustrert med fargebilder og mønsterskjema.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter

Kommentarer

  1. Hvordan gjør man tommelen. Dvs jeg synest at det er vanskelig å få til begynnelsen på tommelen. Like ettr vrangborden. Håper på en grei forklaring på dette.
    Mvh Gerda Johnsen

    Skrevet av Gerda Johnsen 17. august 2010, 10:49
  2. Hej
    ska försöka att sticka dom fina vantarna. Ser svårt ut men det är värt ett försök, vill gärna ha ett par. Dom är så jätte fina. Tusen tack för mönstret.
    hare gott
    Maritja

    Skrevet av maritja Bergner 14. januar 2011, 9:35
  3. […] øverste vottene du ser her er en dame modell.. Mønsteret fant jeg her, og er gratis! Det var noen få ting jeg stusset over i begynnelsen, så hvis du lurer på noe, kan […]

    Skrevet av Selbuvotter! « Kan ikke? Prøv da vel! 19. juni 2011, 21:44
  4. KJEMPEFINE OPPSKRIFTER..

    Skrevet av AUD SVENDSRUD 19. juli 2011, 23:13
  5. […] Mønsteret jeg har brukt er hentet fra denne nettsiden: http://www.strikkeoppskrift.com/gratis-monster-pa-selbuvotter […]

    Skrevet av Vær med du også… « Småprat og annen hverdagskost..! 12. november 2011, 22:36
  6. […] Mønsteret jeg har brukt er hentet fra denne nettsiden: http://www.strikkeoppskrift.com/gratis-monster-pa-selbuvotter […]

    Skrevet av Vær med du også… « Kan ikke? Prøv da vel! 12. november 2011, 22:41
  7. dette er kjempeflott! jeg har ikke penger til å kjøpe julegaver,men garn har jeg.tusen takk.

    Skrevet av kari lien oberath 5. desember 2013, 22:52
  8. Hei!
    Jeg har et spm angående mønsteret øverst på siden. Det står «Strikk en omg
    glattstrikk, øk 4 m jevnt. Strikk mønster etter diagrammet.» Da blir antall masker 60, men det er bare 56 masker i mønsteret. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal gjøre det?

    Håper noen kan hjelpe meg :)

    Skrevet av Ane Roalkvam 23. januar 2014, 23:43
  9. […] Langt færre ville ha hørt om Selbu hvis ikke det var for vottene. […]

    Skrevet av Se der er landet vårt! | Navnet er merkevarens mest anvendte kjennetegn. Og derfor det viktigste. 23. april 2014, 18:30

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Bøker med Selbu-oppskrifter


Selbu strikkebok

 

I denne boka får du hele 60 oppskrifter på plagg til barn og voksne og interiør, alt i klassisk selbustrikk.

Det er alt fra de klassiske vottene, strømpene, luene og genserne, til moderne puter, pledd, iPad-trekk og eggevarmere.

Historien om selbustrikkingen går helt tilbake til 1852, da en 16 år gammel gjeterjente strikket et par votter i hvitt og svart med en rose på vottebladet.

I denne boka kan du lese mer om selbumønsteret og utviklingen av de forskjellige selburosene.

[ Kjøp hos Tanum ]
[ Kjøp hos Adlibris ]
[ Kjøp hos Haugen Bok ]
[ Kjøp hos Bokkilden ]

* * *

Selbuvotten

 

Dette er den første store boka om den vakre og tradisjonsrike Selbuvotten.

Her får du vite alt du trenger for å komme i gang med å strikke votter i ulike mønster og farger.

Boka inneholder både kulturhistorisk stoff om de kjente vottene, og en enkel innføring i strikketeknikken.

Over 30 oppskrifter på ulike Selbuvotter gir deg fremgangsmåten trinn for trinn. Boka er illustrert med fargebilder og mønsterskjema.

[ Kjøp hos Tanum ]
[ Kjøp hos Haugen Bok ]
[ Kjøp hos Bokkilden ]


Siste innlegg

Dagens gratisoppskrift: Genser og lue
30. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Varme votter
28. september 2016
Tilbud hos Tanum: 99,- for Marte Helgetuns vakre bok «Strikk til barn»
28. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Vinterhals
27. september 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Høstløv-kofta
27. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Nordlyslue
27. september 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Løvspretthals
26. september 2016
«Setesdal strikkebok» av Monica Værholm
26. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Herregenser i järbomønster
25. september 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Rosa drøm
25. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Chunky Rillegenser
24. september 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Sisusokken
24. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Raggsokker med boomeranghæl
23. september 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Superskjørt
23. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Hundesokker
23. september 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Lotus yogaskjerf
22. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Järbomønstret oversizegenser med polokrage
22. september 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Hjerter på snor
21. september 2016
«Den store sokkeboka» av Jorid Linvik
21. september 2016
Redd Barna-genser
21. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Papaya Punch
20. september 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Telle hjerter
20. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Rillehals
19. september 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Livø
19. september 2016
Dagens gratisoppskrift: Little Adventure Jakke
18. september 2016
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Bokkilden
  • Haugen Bok
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 

Strikkebøker



Annonse

Siste fra bloggen



Annonse

 
Annonsører: