DELTA I VÅR ADVENTSKALENDER ... MANGE FINE PREMIER!

Torsdag 7. desember

Hei strikkevenner, og riktig god torsdag!

I går rant det inn med strikketips og ønsker om en god dag om hverandre :-)

Det tipset aller flest har vært glade for å få, gjelder Magic Loop. For de som ikke kjenner til denne teknikken, handler det om å bytte ut strømpepinnene med rundpinne – og det er veldig kjekt når man først får taket på det :-)

Det finnes mange gode instruksjonsvideoer for dette på YouTube, jeg kan anbefale Magic Loop og Magic Loop – to sokker på en pinne

Ellers kom det inn mange andre gode tips! Det blir for mye å legge ut alle, så jeg har måttet plukke ut noen:

Har lært at det blir finast kant med å felle rett over rett og vrang over vrang når eg feller av ribbestrikk!

Lærte å strikke av mamma, og hun hadde en fin teknikk som hun hadde lært av sin mor igjen. Det er å strikke sammen f.eks. skuldrene eller andre ting. Med skuldrene på hver sin pinne, rettsiden mot deg og tråden alltid på rettsiden, tar du en maske løs av og strikker to sammen. Blir veldig fint og har brukt den teknikken på mye forskjellig. Super 👍

Søstra mi lærte meg et smart hæltips. Når en strikker hæl( sånn der en strikker 6 cm og strikker sammen på hver side, så det ligneren traktorskuff) så øker en 2 m midt bak der hælen starter. Da sitter lesten bedre på og siger ikke. Bare se på hælen din, den går ut bak. De to ekstra maskene lar du forsvinne i fellinga.

Jeg husker ikke hvor jeg lærte det første gang, men når jeg strikker med rundpinner (jeg har knitpro sine utskiftbare rundpinner) så strikker alltid med et halvt nr mindre på venstre pinne :-) da sklir arbeidet lettere, iallefall på mønsterstrikk :-)

Pust, rekk opp og prøv igjen!

Jeg har fått flere gode og brukbare tips, spesielt på nettet/via Facebook. Ett eksempel: for å få penere overganger mellom strømpepinnene kan man strikke en maske fra neste pinne, hele veien rundt… Da blir det jevnere og man slipper att det «spriker» mellom pinnene.

Å være bevisst på at jeg alltid må holde trådene i samme rekkefølge når jeg strikker mønster har vært en god lærdom. Arbeidet blir jo såååå mye finere

jeg strikker vist på gammelt britisk vis, så når noen andre ser meg strikke roper de høyt at jeg gjør det feil og løper til for å redde meg.alltid like morro

Ikke direkte noe strikketips dette, men snarere interessen for strikking. Det fikk jeg for mange år siden, da jeg gikk nattevakter med en nå pensjonert kollega. Hun viste meg GLEDEN ved å ha et strikketøy tilgjengelig, gleden av å skape noe, og gleden ved å forstå de (i mine øyner) kronglete strikkemønstrene.

Et tips jeg har delt videre er å legge opp en ekstra maske når en skal strikke rundt og når en tar sammen til ring flytter en første oppleggsmaske over fra venstre til høyre pinne og feller siste oppleggsmaske over første. Håper det var greit forklart Da viser skjøten mindre.

Å ha tolmodighet når ein ikkje får det til.

Jeg har to «støtte-strikkekontakter» som jeg kaller dem, begge har samme navn til og med, og de hjelper meg stadig vekk når jeg har satt meg fast et sted eller lurer på hvordan jeg gjør noe. Det er litt for mye jeg har lært til å nevne her, men alle burde hatt en støtte-strikkekontakt :D

Når man er nybegynner er alle tips smarte😊
Vil bare takke alle dere erfarne strikkere som tar seg tid til å svare på spørsmål og hjelper oss ferskinger. Ha en nydelig dag alle sammen

Det var ei om tipset meg om hvordan jeg skulle øve på å sy på erm på genser for hånd. Jeg strikket to prøvelapper og øvde meg på til jeg var fornøyd. Det funket veldig bra. Ha en fin dag ☺

Fant ei bussvenninne på vei til/fra jobb. Snakket strikking og håndarbeid begge veier. Lærte bl.a om toving av henne.

Lærte for eit par år sidan korleis ein finn ut om garnet er 100% ull eller ikkje. Stikk ein ende av tråden bort i ei flamme og la tråden begynne å brenne. Slukner den på tråden er det ull. Fortsett tråden å brenne er det syntetisk i garnet.

Jeg lærte magic loop (tror det heter det…) for noen år siden og det er bare det mest fantastiske trikset jeg har lært tror jeg!
Jeg klarte aldri å strikke ferdig et vottepar før.. det ble med den ene votten.
Men nå strikker jeg begge vottene samtidig på samme pinne og jeg elsker det 😁.
Gjør det også med ermer på gensere osv.

Fikk tips av en annen strikker om å strikke inn oppleggstråden når jeg starter på et strikketøy, slik at de første maskene strikkes med dobbel tråd. Dermed er første tråd festet før man i det hele tatt har kommet i gang med strikketøyet. Alle tråder man slipper å feste er alltid velkomne! 😊

Om du, som meg, ikke gidder å strikke prøvelapp så er det lurt å strikke et erme først – så blir det ikke så mye å rekke opp dersom strikkefastheten viser seg å være fullstendig feil. :-)

Ikke en annen strikker som tipset, men jeg kom tilfeldigvis over strikkefingerbøl for to farger (Knitting thimble Norwegian). Dette er en liten sak som hjelper deg å få jevn spenning på trådene når du strikker i to farger. Nå har jeg stort sett klart å få det til nokså bra uten, men den har i tillegg vært en god avlastning for pekefingeren som kan bli litt sår av trådene som drar over den hele tiden Enkel og lett å ta i bruk og kan være god hjelp for den som sliter med at trådene ikke blir jevne og drar for mye bak.

Lærte en smart måte å legge opp på, men nå har jeg glemt det :D

Lærte meg metoden magic loop via YouTube video, og da med å strikke to sokker på en lang vaier. Er mange år siden nå, men det reddet meg fra second sock syndrom.
Nå har jeg alltid et sokkepar på pinnen og bruke tynne ullsokker året rundt !

Unngå «Latmannstråd» lærte jeg av håndarbeidslærerinnen Synnøve på barneskolen, for snart 50 år siden ☺
-Latmannstråd er f.x når man beregner feil når man legger opp, og får en lang tråd som lett tuller seg inn i arbeidet ☺
Om man får latmannstråd, er det lurt å klippe den av og spare den til monteringen ☺

Jeg sliter med et håndledd. Ble tipset om å strikke baklengs (som om jeg var venstre hendt) i stedet for å strikke vrangmasker – når jeg holdt på med et stort arbeid som skulle strikkes flatt i glattstrikk. Etter mye prøving gikk det som smurt og håndleddet holdt hele veien i mål med prosjektet. 😊




Create with Adlibris

I fjor begynte nettbokhandelen Adlibris å selge garn og hobbyartikler under varemerket «Create with Adlibris».

Til denne kalenderen har de gitt en pakke med 12 nøster av sitt garn «Create With Adlibris» Baby Merinoull, i fire ulike farger.


Dagens spørsmål

Har du et favorittgarn som du stadig vender tilbake til?

Svar

Ditt navn

Din e-post

Annonse

 

 
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Haugen Bok
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 

Strikkebøker



Annonse

Siste fra bloggen



Annonse

 
Annonsører: