// «Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen
 

Annonse

 

Strikkeoppskrifter

«Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen


«Hønsestrikk til folket»

Endelig har det kommet en ny bok om Hønsestrikk, denne fargerike og gøyale strikkeformen som oppstod på 70-tallet.

Vet du ikke hva jeg snakker om, er dette fint forklart på Wikipedia:

Hønsestrikk er en form for strikking som oppstod i 1970-årene. Ordet hønsestrikk ble oppfunnet av den danske forfatter Kirsten Hofstätter for 40 år siden. Hun var motstander av at man ikke kunne kjøpe strikkeoppskrifter uten at man samtidig kjøpte garn. Hun var også opprørt over datidens syn på hva som var den gode smak, og at normer og trender ga så lite utløp for kreativitet. Kirsten Hofstätter var en talskvinne for at man skulle frigjøre seg fra oppskriftene, og heller «digte og fantasere i strikketøjet».

For å inspirere andre laget hun en strikkebok, som først ble kalt Strikkemanifestet. Hun prøvde å få gitt boken ut på det venstreradikale forlaget Røde Hane, men de ville ikke gi den ut, og istedet startet hun sitt eget forlag. Forlaget fikk først navnet Røde Høns som en ironisk «takk for sist» til Røde Hane, men endret etterhvert navnet til Hønsetryk. Den første strikkeboken fikk derfor navnet Hønsestrik. Hun ga tilsammen ut tre bøker om hønsestrikk på dansk. Etter Hønsestrik fulgte Hønsestrik 2 og 3.

Siden har hønsestrikkbegrepet betydd fargerike plagg strikket i naturmaterialer, gjerne ull, og gjerne restegarn. De er helst strikket på rundpinne – det er ikke lett å strikke mønster frem og tilbake. Fargene som settes sammen er gjerne slike som tradisjonelt «ikke passer sammen». Det er ikke uvanlig å strikke inn navn eller «statements» i plaggene. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker. De var symbolet på 68-generasjonens opprør mot normer, og særlig blant kvinnesakskvinnene på 70-tallet var hønsestrikk populært.


I denne boka finner du over 200 mønsterborder. Det er oppskrift på mange plagg som gensere, skjerf og sokker, men mønsterbordene kan jo også brukes til å lage sine helt egne plagg.

Hønsestrikk til folket


Du kan bla i boka og se mange av plaggene her:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Annonse

 

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Populært akkurat nå



Siste innlegg

Dagens kjøpeoppskrift: Lekkergenseren
28. mai 2015
50 % på alle* bøker hos Ark
28. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Dear Daisy
28. mai 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Setesdalsføtter
27. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Dei danske skogar
26. mai 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Ankelsokk endevegg med dør
26. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Orabel Cardigan
26. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Summer Haze
23. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Angela
21. mai 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Lett liten lintopp
21. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Rosa bolero
20. mai 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Sylvia
19. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Kiwi
18. mai 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Emiljakka
18. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Vingleteppe
16. mai 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Grip dagen-pute
15. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Mini sømandsbluse
14. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Denim-hals
13. mai 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Mandagsgenser
12. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Sommerprinsessetopp
12. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Islandsgenser
10. mai 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Snøklokke body med volang
10. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Blue Paris
10. mai 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Blomsterkrage
9. mai 2015
Dagens gratisoppskrift: Islandsk herregenser
9. mai 2015
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Bokkilden
  • Haugen Bok
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 
 
Annonsører: