// «Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen
 

Annonse

 

Strikkeoppskrifter

«Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen


«Hønsestrikk til folket»

Endelig har det kommet en ny bok om Hønsestrikk, denne fargerike og gøyale strikkeformen som oppstod på 70-tallet.

Vet du ikke hva jeg snakker om, er dette fint forklart på Wikipedia:

Hønsestrikk er en form for strikking som oppstod i 1970-årene. Ordet hønsestrikk ble oppfunnet av den danske forfatter Kirsten Hofstätter for 40 år siden. Hun var motstander av at man ikke kunne kjøpe strikkeoppskrifter uten at man samtidig kjøpte garn. Hun var også opprørt over datidens syn på hva som var den gode smak, og at normer og trender ga så lite utløp for kreativitet. Kirsten Hofstätter var en talskvinne for at man skulle frigjøre seg fra oppskriftene, og heller «digte og fantasere i strikketøjet».

For å inspirere andre laget hun en strikkebok, som først ble kalt Strikkemanifestet. Hun prøvde å få gitt boken ut på det venstreradikale forlaget Røde Hane, men de ville ikke gi den ut, og istedet startet hun sitt eget forlag. Forlaget fikk først navnet Røde Høns som en ironisk «takk for sist» til Røde Hane, men endret etterhvert navnet til Hønsetryk. Den første strikkeboken fikk derfor navnet Hønsestrik. Hun ga tilsammen ut tre bøker om hønsestrikk på dansk. Etter Hønsestrik fulgte Hønsestrik 2 og 3.

Siden har hønsestrikkbegrepet betydd fargerike plagg strikket i naturmaterialer, gjerne ull, og gjerne restegarn. De er helst strikket på rundpinne – det er ikke lett å strikke mønster frem og tilbake. Fargene som settes sammen er gjerne slike som tradisjonelt «ikke passer sammen». Det er ikke uvanlig å strikke inn navn eller «statements» i plaggene. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker. De var symbolet på 68-generasjonens opprør mot normer, og særlig blant kvinnesakskvinnene på 70-tallet var hønsestrikk populært.


I denne boka finner du over 200 mønsterborder. Det er oppskrift på mange plagg som gensere, skjerf og sokker, men mønsterbordene kan jo også brukes til å lage sine helt egne plagg.

Hønsestrikk til folket


Du kan bla i boka og se mange av plaggene her:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Annonse

 

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Populært akkurat nå



Siste innlegg

Dagens kjøpeoppskrift: Varmt som …
3. juli 2015
Dagens gratisoppskrift: Sjona
3. juli 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Stjernemose
3. juli 2015
Dagens gratisoppskrift: Sweet As Honey
1. juli 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Hubroputa
1. juli 2015
Dagens gratisoppskrift: Soft Hug
30. juni 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Skappeljakken #2
30. juni 2015
Oppskrift på Peace-genseren fra Dale
30. juni 2015
Dagens gratisoppskrift: Bo
30. juni 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Anna
30. juni 2015
Dagens gratisoppskrift: Skipakrok-kofta alias Smørblomst
28. juni 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Rankesokken
28. juni 2015
Dagens gratisoppskrift: Joyride
27. juni 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Mirandakoften
27. juni 2015
Dagens gratisoppskrift: Amors Piler
27. juni 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Kanelsnurr
26. juni 2015
Dagens gratisoppskrift: Colorblock
25. juni 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Fiskeskjær
25. juni 2015
Dagens gratisoppskrift: Ferry Cross
25. juni 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Himmelblå kjole
24. juni 2015
Annonse: Prøv Flipp gratis i 30 dager
23. juni 2015
Dagens gratisoppskrift: Autumn Leaf
22. juni 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Sommerkjole i Line
22. juni 2015
Dagens gratisoppskrift: Vintage Rose Jacket
22. juni 2015
Dagens kjøpeoppskrift: My little tulip
21. juni 2015
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Bokkilden
  • Haugen Bok
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 
 
Annonsører: