// «Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen
 

Annonse

 

Strikkeoppskrifter

«Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen


«Hønsestrikk til folket»

Endelig har det kommet en ny bok om Hønsestrikk, denne fargerike og gøyale strikkeformen som oppstod på 70-tallet.

Vet du ikke hva jeg snakker om, er dette fint forklart på Wikipedia:

Hønsestrikk er en form for strikking som oppstod i 1970-årene. Ordet hønsestrikk ble oppfunnet av den danske forfatter Kirsten Hofstätter for 40 år siden. Hun var motstander av at man ikke kunne kjøpe strikkeoppskrifter uten at man samtidig kjøpte garn. Hun var også opprørt over datidens syn på hva som var den gode smak, og at normer og trender ga så lite utløp for kreativitet. Kirsten Hofstätter var en talskvinne for at man skulle frigjøre seg fra oppskriftene, og heller «digte og fantasere i strikketøjet».

For å inspirere andre laget hun en strikkebok, som først ble kalt Strikkemanifestet. Hun prøvde å få gitt boken ut på det venstreradikale forlaget Røde Hane, men de ville ikke gi den ut, og istedet startet hun sitt eget forlag. Forlaget fikk først navnet Røde Høns som en ironisk «takk for sist» til Røde Hane, men endret etterhvert navnet til Hønsetryk. Den første strikkeboken fikk derfor navnet Hønsestrik. Hun ga tilsammen ut tre bøker om hønsestrikk på dansk. Etter Hønsestrik fulgte Hønsestrik 2 og 3.

Siden har hønsestrikkbegrepet betydd fargerike plagg strikket i naturmaterialer, gjerne ull, og gjerne restegarn. De er helst strikket på rundpinne – det er ikke lett å strikke mønster frem og tilbake. Fargene som settes sammen er gjerne slike som tradisjonelt «ikke passer sammen». Det er ikke uvanlig å strikke inn navn eller «statements» i plaggene. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker. De var symbolet på 68-generasjonens opprør mot normer, og særlig blant kvinnesakskvinnene på 70-tallet var hønsestrikk populært.


I denne boka finner du over 200 mønsterborder. Det er oppskrift på mange plagg som gensere, skjerf og sokker, men mønsterbordene kan jo også brukes til å lage sine helt egne plagg.

Hønsestrikk til folket


Du kan bla i boka og se mange av plaggene her:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Annonse

 

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Populært akkurat nå



Siste innlegg

Gratis mønster: Vanjas varme kofte
21. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Kryss og tvers-sokker
21. august 2014
Nyheter i Jorids mønsterbutikk: Sydpolen Votter, Pulsvanter, Sokker og Lue
20. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Barnehagevotten Blå Fisk
19. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Damejakka Loppa
19. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Take It Easy
18. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Fionajakken
18. august 2014
«30 tøfler» av Arne & Carlos
18. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Nellyteppe
17. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Pilsokker
17. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Lovikkainspirert jakke med vottelommer
17. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Girl Elephant in a frondy frock
16. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Perleradgenser
14. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Babyset med sting
14. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Lazy Sunday Afternoon
13. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Body og boots i rillestrikk.
13. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Bringebær-votter
12. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Summer Into Fall
12. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Mathilda
11. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Fransk genser
11. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Love Me Do
11. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: To gode naboer
10. august 2014
«Kluter» av Bitta Mikkelborg
10. august 2014
Dagens gratisoppskrift: Feathers
9. august 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Gryteklut med bil og campingvogn
9. august 2014
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Ark.no
  • Bokkilden
  • Haugen Bok
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 

Siste fra bloggen



Annonse

 
Annonsører: