// «Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen
 

Annonse

 

Annonse: Strikkebøker

«Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter


«Hønsestrikk til folket»

Endelig har det kommet en ny bok om Hønsestrikk, denne fargerike og gøyale strikkeformen som oppstod på 70-tallet.

Vet du ikke hva jeg snakker om, er dette fint forklart på Wikipedia:

Hønsestrikk er en form for strikking som oppstod i 1970-årene. Ordet hønsestrikk ble oppfunnet av den danske forfatter Kirsten Hofstätter for 40 år siden. Hun var motstander av at man ikke kunne kjøpe strikkeoppskrifter uten at man samtidig kjøpte garn. Hun var også opprørt over datidens syn på hva som var den gode smak, og at normer og trender ga så lite utløp for kreativitet. Kirsten Hofstätter var en talskvinne for at man skulle frigjøre seg fra oppskriftene, og heller «digte og fantasere i strikketøjet».

For å inspirere andre laget hun en strikkebok, som først ble kalt Strikkemanifestet. Hun prøvde å få gitt boken ut på det venstreradikale forlaget Røde Hane, men de ville ikke gi den ut, og istedet startet hun sitt eget forlag. Forlaget fikk først navnet Røde Høns som en ironisk «takk for sist» til Røde Hane, men endret etterhvert navnet til Hønsetryk. Den første strikkeboken fikk derfor navnet Hønsestrik. Hun ga tilsammen ut tre bøker om hønsestrikk på dansk. Etter Hønsestrik fulgte Hønsestrik 2 og 3.

Siden har hønsestrikkbegrepet betydd fargerike plagg strikket i naturmaterialer, gjerne ull, og gjerne restegarn. De er helst strikket på rundpinne – det er ikke lett å strikke mønster frem og tilbake. Fargene som settes sammen er gjerne slike som tradisjonelt «ikke passer sammen». Det er ikke uvanlig å strikke inn navn eller «statements» i plaggene. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker. De var symbolet på 68-generasjonens opprør mot normer, og særlig blant kvinnesakskvinnene på 70-tallet var hønsestrikk populært.


I denne boka finner du over 200 mønsterborder. Det er oppskrift på mange plagg som gensere, skjerf og sokker, men mønsterbordene kan jo også brukes til å lage sine helt egne plagg.

Hønsestrikk til folket


Du kan bla i boka og se mange av plaggene her:


Lenkene i dette innlegget er annonselenker

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter

Annonse

 

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Populært akkurat nå



Siste innlegg

Dagens kjøpeoppskrift: Granholt-sokker
29. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Cornelia
29. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Noragenseren
28. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Skull shorts
27. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Babyteppe med hjerter
27. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Høstvarmere
26. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Løvfallkjole
26. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Dragekyse
25. april 2016
«Kontstrikk» av Mette Hovden og Heidi Eikeland
25. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Jordbærlue
25. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Mariela
24. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Melkeblomstkjole
24. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Karlsløyfe
24. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Lillegulls Frostgenser
23. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Järbosockan
23. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Vårblomst
22. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Kjole
21. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Frost Flower Playsuit
21. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Blue Mist
21. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Tom si kofte
20. april 2016
Tilbud hos Haugen Bok: 199,- for boka «42 norske kofter»
20. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Silja & Mads tå opp sokker
20. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Rypeputa
19. april 2016
Dagens gratisoppskrift: Freja
18. april 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Synne
18. april 2016
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Bokkilden
  • Haugen Bok
  • BOKeksperten
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 

Siste fra bloggen



Annonse

 
Annonsører: