// «Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen
 

Annonse

 

Strikkeoppskrifter

«Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen


«Hønsestrikk til folket»

Endelig har det kommet en ny bok om Hønsestrikk, denne fargerike og gøyale strikkeformen som oppstod på 70-tallet.

Vet du ikke hva jeg snakker om, er dette fint forklart på Wikipedia:

Hønsestrikk er en form for strikking som oppstod i 1970-årene. Ordet hønsestrikk ble oppfunnet av den danske forfatter Kirsten Hofstätter for 40 år siden. Hun var motstander av at man ikke kunne kjøpe strikkeoppskrifter uten at man samtidig kjøpte garn. Hun var også opprørt over datidens syn på hva som var den gode smak, og at normer og trender ga så lite utløp for kreativitet. Kirsten Hofstätter var en talskvinne for at man skulle frigjøre seg fra oppskriftene, og heller «digte og fantasere i strikketøjet».

For å inspirere andre laget hun en strikkebok, som først ble kalt Strikkemanifestet. Hun prøvde å få gitt boken ut på det venstreradikale forlaget Røde Hane, men de ville ikke gi den ut, og istedet startet hun sitt eget forlag. Forlaget fikk først navnet Røde Høns som en ironisk «takk for sist» til Røde Hane, men endret etterhvert navnet til Hønsetryk. Den første strikkeboken fikk derfor navnet Hønsestrik. Hun ga tilsammen ut tre bøker om hønsestrikk på dansk. Etter Hønsestrik fulgte Hønsestrik 2 og 3.

Siden har hønsestrikkbegrepet betydd fargerike plagg strikket i naturmaterialer, gjerne ull, og gjerne restegarn. De er helst strikket på rundpinne – det er ikke lett å strikke mønster frem og tilbake. Fargene som settes sammen er gjerne slike som tradisjonelt «ikke passer sammen». Det er ikke uvanlig å strikke inn navn eller «statements» i plaggene. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker. De var symbolet på 68-generasjonens opprør mot normer, og særlig blant kvinnesakskvinnene på 70-tallet var hønsestrikk populært.


I denne boka finner du over 200 mønsterborder. Det er oppskrift på mange plagg som gensere, skjerf og sokker, men mønsterbordene kan jo også brukes til å lage sine helt egne plagg.

Hønsestrikk til folket


Du kan bla i boka og se mange av plaggene her:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Annonse

 

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Populært akkurat nå



Siste innlegg

Dagens kjøpeoppskrift: No – Buddy
1. april 2015
Dagens gratisoppskrift: Purpur
1. april 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Blondebolero
1. april 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Bladjakka
30. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Balade
29. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Seleskjørt
29. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Husvantar
29. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Selbu Rebellion
28. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Tip Tip Toe
28. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Hue med vri
26. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: iSpy
26. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Eggevarmere til påske
26. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Superenkelt vintersett
25. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Kitchen Chicks
25. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Tøffelheltene
24. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Hønegenser
23. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Stjernebukse
23. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Chicken Dance
22. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Campingvogn
22. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Takes two
22. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Bestefarsvest
21. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Amanda babyvotter
20. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Lille vinterrose
20. mars 2015
Dagens gratisoppskrift: Wonder Wave
19. mars 2015
Dagens kjøpeoppskrift: Brannbil-lue
19. mars 2015
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Bokkilden
  • Haugen Bok
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 
 
Annonsører: