// «Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen
 

Annonse

 

Annonse: Strikkebøker

«Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter


«Hønsestrikk til folket»

Endelig har det kommet en ny bok om Hønsestrikk, denne fargerike og gøyale strikkeformen som oppstod på 70-tallet.

Vet du ikke hva jeg snakker om, er dette fint forklart på Wikipedia:

Hønsestrikk er en form for strikking som oppstod i 1970-årene. Ordet hønsestrikk ble oppfunnet av den danske forfatter Kirsten Hofstätter for 40 år siden. Hun var motstander av at man ikke kunne kjøpe strikkeoppskrifter uten at man samtidig kjøpte garn. Hun var også opprørt over datidens syn på hva som var den gode smak, og at normer og trender ga så lite utløp for kreativitet. Kirsten Hofstätter var en talskvinne for at man skulle frigjøre seg fra oppskriftene, og heller «digte og fantasere i strikketøjet».

For å inspirere andre laget hun en strikkebok, som først ble kalt Strikkemanifestet. Hun prøvde å få gitt boken ut på det venstreradikale forlaget Røde Hane, men de ville ikke gi den ut, og istedet startet hun sitt eget forlag. Forlaget fikk først navnet Røde Høns som en ironisk «takk for sist» til Røde Hane, men endret etterhvert navnet til Hønsetryk. Den første strikkeboken fikk derfor navnet Hønsestrik. Hun ga tilsammen ut tre bøker om hønsestrikk på dansk. Etter Hønsestrik fulgte Hønsestrik 2 og 3.

Siden har hønsestrikkbegrepet betydd fargerike plagg strikket i naturmaterialer, gjerne ull, og gjerne restegarn. De er helst strikket på rundpinne – det er ikke lett å strikke mønster frem og tilbake. Fargene som settes sammen er gjerne slike som tradisjonelt «ikke passer sammen». Det er ikke uvanlig å strikke inn navn eller «statements» i plaggene. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker. De var symbolet på 68-generasjonens opprør mot normer, og særlig blant kvinnesakskvinnene på 70-tallet var hønsestrikk populært.


I denne boka finner du over 200 mønsterborder. Det er oppskrift på mange plagg som gensere, skjerf og sokker, men mønsterbordene kan jo også brukes til å lage sine helt egne plagg.

Hønsestrikk til folket


Du kan bla i boka og se mange av plaggene her:


Lenkene i dette innlegget er annonselenker

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter

Annonse

 

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Populært akkurat nå



Siste innlegg

Dagens kjøpeoppskrift: Solgløttgenser
29. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: White Cables
29. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Løvlisjal
28. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Olive Love
28. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Februarstjerne barnevotter
27. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Erendis Cardigan
26. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Stripete skjørt til skolebarn
26. juni 2016
Bokkilden feirer Midtsommer: 25 % på hele butikken
26. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Retroundertrøje
25. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Eminekyse
25. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Sommergenser
25. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Sjal på skrå
24. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Sir Lancelot
23. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Tusenfryd
23. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Perlestrømper
23. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Fie
22. juni 2016
Tilbud hos Adlibris: 169,- for boka «Lek med tradisjoner»
22. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Sommertopp
21. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Pikekyss
21. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Kjole med hjerte
21. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: #flettebolleshorts
20. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Celtic Ballad
20. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Jordbærsokker
19. juni 2016
Dagens gratisoppskrift: Vivtrakyse
18. juni 2016
Dagens kjøpeoppskrift: Sommerfruktgenser
18. juni 2016
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Bokkilden
  • Haugen Bok
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 

Strikkebøker



Annonse

Siste fra bloggen



Annonse

 
Annonsører: