Annonse

 

Strikkeoppskrifter

«Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen


«Hønsestrikk til folket»

Endelig har det kommet en ny bok om Hønsestrikk, denne fargerike og gøyale strikkeformen som oppstod på 70-tallet.

Vet du ikke hva jeg snakker om, er dette fint forklart på Wikipedia:

Hønsestrikk er en form for strikking som oppstod i 1970-årene. Ordet hønsestrikk ble oppfunnet av den danske forfatter Kirsten Hofstätter for 40 år siden. Hun var motstander av at man ikke kunne kjøpe strikkeoppskrifter uten at man samtidig kjøpte garn. Hun var også opprørt over datidens syn på hva som var den gode smak, og at normer og trender ga så lite utløp for kreativitet. Kirsten Hofstätter var en talskvinne for at man skulle frigjøre seg fra oppskriftene, og heller «digte og fantasere i strikketøjet».

For å inspirere andre laget hun en strikkebok, som først ble kalt Strikkemanifestet. Hun prøvde å få gitt boken ut på det venstreradikale forlaget Røde Hane, men de ville ikke gi den ut, og istedet startet hun sitt eget forlag. Forlaget fikk først navnet Røde Høns som en ironisk «takk for sist» til Røde Hane, men endret etterhvert navnet til Hønsetryk. Den første strikkeboken fikk derfor navnet Hønsestrik. Hun ga tilsammen ut tre bøker om hønsestrikk på dansk. Etter Hønsestrik fulgte Hønsestrik 2 og 3.

Siden har hønsestrikkbegrepet betydd fargerike plagg strikket i naturmaterialer, gjerne ull, og gjerne restegarn. De er helst strikket på rundpinne – det er ikke lett å strikke mønster frem og tilbake. Fargene som settes sammen er gjerne slike som tradisjonelt «ikke passer sammen». Det er ikke uvanlig å strikke inn navn eller «statements» i plaggene. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker. De var symbolet på 68-generasjonens opprør mot normer, og særlig blant kvinnesakskvinnene på 70-tallet var hønsestrikk populært.


I denne boka finner du over 200 mønsterborder. Det er oppskrift på mange plagg som gensere, skjerf og sokker, men mønsterbordene kan jo også brukes til å lage sine helt egne plagg.

Hønsestrikk til folket


Du kan bla i boka og se mange av plaggene her:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Annonse

 

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Populært akkurat nå



Siste innlegg

Dagens gratisoppskrift: Praktisk bordskåner
17. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Bjelleklang
15. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Holly Jolly Steps
12. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Rådyrkalv
12. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: God Jul-pute
11. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Julestrømper
10. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Engleputa
10. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Prancing Around
9. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Edderkoppespind
9. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Tofletter
7. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Oh-land
7. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Duskelue
6. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Genser med mønster
6. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Merry & Warm
5. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Vognteppet Hvit vinter
5. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Oopsdeterjulnisselue
4. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Unisex-genser med ribbemønster
4. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Hjertesett
3. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Festfine julekurver
3. desember 2014
Dagens gratisoppskrift: Knappeskjerf
2. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Pute med hjerter
2. desember 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Julens Hjertetre
29. november 2014
Julestrikk: Stjerne med hjerter
29. november 2014
Dagens gratisoppskrift: Kjole med volanger
29. november 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Høstvott
29. november 2014
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Ark.no
  • Bokkilden
  • Haugen Bok
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 

Siste fra bloggen



Annonse

 
Annonsører: