// «Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen
 

Annonse

 

Strikkeoppskrifter

«Hønsestrikk til folket» av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen


«Hønsestrikk til folket»

Endelig har det kommet en ny bok om Hønsestrikk, denne fargerike og gøyale strikkeformen som oppstod på 70-tallet.

Vet du ikke hva jeg snakker om, er dette fint forklart på Wikipedia:

Hønsestrikk er en form for strikking som oppstod i 1970-årene. Ordet hønsestrikk ble oppfunnet av den danske forfatter Kirsten Hofstätter for 40 år siden. Hun var motstander av at man ikke kunne kjøpe strikkeoppskrifter uten at man samtidig kjøpte garn. Hun var også opprørt over datidens syn på hva som var den gode smak, og at normer og trender ga så lite utløp for kreativitet. Kirsten Hofstätter var en talskvinne for at man skulle frigjøre seg fra oppskriftene, og heller «digte og fantasere i strikketøjet».

For å inspirere andre laget hun en strikkebok, som først ble kalt Strikkemanifestet. Hun prøvde å få gitt boken ut på det venstreradikale forlaget Røde Hane, men de ville ikke gi den ut, og istedet startet hun sitt eget forlag. Forlaget fikk først navnet Røde Høns som en ironisk «takk for sist» til Røde Hane, men endret etterhvert navnet til Hønsetryk. Den første strikkeboken fikk derfor navnet Hønsestrik. Hun ga tilsammen ut tre bøker om hønsestrikk på dansk. Etter Hønsestrik fulgte Hønsestrik 2 og 3.

Siden har hønsestrikkbegrepet betydd fargerike plagg strikket i naturmaterialer, gjerne ull, og gjerne restegarn. De er helst strikket på rundpinne – det er ikke lett å strikke mønster frem og tilbake. Fargene som settes sammen er gjerne slike som tradisjonelt «ikke passer sammen». Det er ikke uvanlig å strikke inn navn eller «statements» i plaggene. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker. De var symbolet på 68-generasjonens opprør mot normer, og særlig blant kvinnesakskvinnene på 70-tallet var hønsestrikk populært.


I denne boka finner du over 200 mønsterborder. Det er oppskrift på mange plagg som gensere, skjerf og sokker, men mønsterbordene kan jo også brukes til å lage sine helt egne plagg.

Hønsestrikk til folket


Du kan bla i boka og se mange av plaggene her:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Annonse

 

Du kan gjerne legge igjen en kommentar til dette innlegget

Populært akkurat nå



Siste innlegg

Dagens gratisoppskrift: My Sweetest Friend
23. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Life is a beach
22. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: First Frost
22. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Ballongbukse
22. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Knit Pouches
21. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: The Flying Geese Socks
21. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Loopy Bath Mat
20. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Diamonds Are Forever
19. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Sommerfugl-tunika
19. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Angel Falls Skirt
15. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Drømmejakken
15. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Pollie
15. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Sjiraffvotter
14. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Aurora
14. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Feriegenser
14. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Genser
13. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Going to Alaska
12. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Linen Stitch Dish Cloth
12. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Ahoy!
12. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: First in Line
10. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Alvevest
10. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Blue breeze
9. juli 2014
Dagens kjøpeoppskrift: Lille Annas sommersett
9. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: First date
7. juli 2014
Dagens gratisoppskrift: Tulip Tank Top
6. juli 2014
 

Kan vi friste med noe annet, eller vil du kanskje opp til toppen?

 

Strikkehjelp



Annonse:
Kjøp strikkebøker

  • Ark.no
  • Bokkilden
  • Haugen Bok
  • Cdon.com
  • Amazon.co.uk
 

Siste fra bloggen



Annonse

 
Annonsører: